Проєкт Держбюджету-2026 до другого читання ігнорує потреби місцевого саморядування

Проєкт Державного бюджету України на 2026 рік, внесений Кабінетом Міністрів України (КМУ) до другого читання, викликав значне занепокоєння та різку критику з боку Асоціації міст України (АМУ), оскільки він проігнорував низку ключових вимог місцевого самоврядування та навіть пряме доручення Парламенту. Про це повідомляє Дніпровська порадниця.

Головні претензії стосуються фінансової децентралізації, освіти та управління коштами громад, які постраждали від російської агресії.

Ключові фінансові розбіжності

ПДФО: Зберегти 64% у громадах!

Центральна вимога, яку Уряд проігнорував – це збереження 64% податку на доходи фізичних осіб (ПДФО) у бюджетах територіальних громад.

  • Позиція: АМУ наполягає на збереженні частки ПДФО на рівні 64%, що також передбачено рішенням Верховної Ради України від 22 жовтня 2025 року.
  • Проєкт КМУ: Урядовий проєкт до другого читання не виконав це доручення, що може значно підірвати фінансову стійкість громад.

Реверсна дотація:

АМУ наполягає на збереженні коштів реверсної дотації в місцевих бюджетах, оскільки ці кошти складають значну частку бюджетів багатьох сільських та селищних громад.

Прогноз: Держбюджет-2026 передбачає реверсну дотацію для 203 бюджетів територіальних громад (у тому числі 130 сільських та селищних) в обсязі 15,5 млрд гривень. Однак, її вилучення є критичним для забезпечення потреб цих громад.

Освітня субвенція: невизначеність та зміни


Сфера освіти також викликала питання через дії КМУ:

  • Нерозподілені Кошти: У законопроєкті реєстр. №14000 Кабмін не здійснив розподіл між бюджетами територіальних громад 103,2 млрд гривень коштів освітньої субвенції.
  • Залишки Субвенції: Асоціація міст України категорично наполягає на тому, що залишками освітньої субвенції, які були закумульовані самими громадами, мають розпоряджатися саме громади.
  • Вилучення та Перерозподіл: З проєкту було вилучено субвенцію на Нову українську школу (НУШ), яка раніше передбачалась в обсязі 150 млн гривень. Натомість, Уряд збільшив обсяг бюджетної програми «Підвищення престижності праці у сфері освіти» на 6 млрд гривень (з 53,8 до 59,8 млрд гривень) для підвищення оплати праці вчителів.

Управління Коштами Окупованих Громад

Важливим є питання розпорядження залишками коштів у бюджетах громад, території яких тимчасово окуповані рф (стаття 47 проєкту).

Вимога: Відповідно до позиції АМУ та народних депутатів, саме муніципалітети (ради чи військові адміністрації) повинні розпоряджатися цими залишками для будівництва житла мешканцям своїх громад.

Позитивні Зрушення

Попри критику, АМУ відзначає збереження інших міжбюджетних трансфертів, які були передбачені у першому читанні за її пропозиціями. Крім того, Уряд розподілив 13 млрд гривень додаткової дотації на здійснення повноважень органів місцевого самоврядування на деокупованих та постраждалих територіях між 992 бюджетами територіальних громад.

У частині горизонтального вирівнювання бюджетів передбачено:

Базова дотація для 982 бюджетів в обсязі 23,3 млрд гривень.

Також раніше ми писали Турбота та реабілітація: у Дніпрі півроку функціонує унікальний Центр для літніх переселенців