Ірина Геращенко про державний суверенітет та окуповані території

Відповіді на ключові питання про забезпечення державного суверенітету України над тимчасово окупованими територіями.

Неідеальні Мінські домовленості, прийняті в критичний момент, допомогли Україні вистояти. На цьому наголошує Ірина Геращенко, віце-спікер Верховної Ради, коментуючи ухвалені Верховною Радою  та підписані Президентом  Петром Порошенком закони  про реінтеграцію ОРДЛО.

Всі соціологічні опитування показують, що для українців питання миру є ключовим. Громадянам важливо почути аргументи за і проти законів про повернення Донбасу, що розглядалися минулого тижня.

—  Чому усі згадали про Мінські угоди та навіщо інтегрувати їх в законодавство України?

— 5 вересня 2014 року у Мінську відбулася зустріч, присвячена врегулюванню ситуації на сході України, куди вдерлися російські агресори. В ній взяли участь керівники Німеччини та Франції Ангела Меркель і Франсуа Олланд. Европейські партнери хотіли врегулювання. Але чітко давали зрозуміти: воювати за Україну світ не буде. Тому домовляйтеся.

В цей час на сході щодня гинули українські військові. За кілька днів до зустрічі сталася трагедія під Іловайськом, де окупанти підступно знищували українських солдатів і добровольців.

Путін малював війну на Донбасі як виключно внутрішню українську проблему. Фактично готував план капітуляції України. За мовчання ЄС. Європі треба було зупинити гарячу фазу конфлікту. Хоч і дорогою ціною для України… Так, в угодах є політичний, болючий для Києва блок, але таким є компроміс.

Отже, підписувалися Мінські угоди для того, щоб зупинити вбивство наших співвітчизників та зберегти країну.

Втім вдалося закласти в Мінські угоди ключові позиції для збереження держави: виведення іноземних військ і техніки; відновлення контролю над україно-російським кордоном.

— Санкції проти РФ з’явилися влітку 2014-го, після анексії Криму. Навіщо говорити, що вони прив’язані саме до виконання Мінських домовленостей?

— Після анексії Криму ЄС ввів санкції проти РФ та її представників. Зокрема, йшлося про візові відмови чиновникам та іншим діячам режиму, на зразок Стрєлкова-Гіркіна. Однак м’якість та безкарність розв’язала Кремлю руки і призвела до масштабного вторгнення в Україну у серпні 2014-го.

Санкції, які реально били по економіці агресора, заморозили доступ до нових технологій, банківських кредитів, були прийняті США та ЄС після підписання Мінських угод.

В рішеннях зазначено: санкції триватимуть до ПОВНОГО виконання Мінських домовленостей! До відновлення контролю над україно-російським кордоном!

— Чи президент перевищив повноваження, підписуючи угоди в Мінську, не порадившись з Радою?

— Країна побачила, чи можна радитися з популістською частиною парламенту. В критичні дні вересня

2014 р. — лютого 2015 р. зволікання вартувало життів тисяч громадян України. Мова йшла про збереження країни. В ці моменти президент приймав рішення як гарант Конституції, лідер держави.

Під домовленостями про врегулювання, підписаними в Нормандії та в Мінську, стоять також підписи президентів Франції, Росії та канцлера Німеччини. Ключове: саме підпис Путіна під нормандськими документами і представника РФ М. Зурабова під Мінськими угодами роблять РФ суб’єктом домовленостей, а не спостерігачем, як і ЄС, за яких підписи поставили Олланд і Меркель.

— Чому зараз голосували за пролонгацію закону про особливості місцевого самоврядування в ОРДЛО?

— Бо дія ухваленого Закону «Про особливості місцевого самоврядування в ОРДЛО» завершується у жовтні 2017-го. Кремль вже розпочав кампанію про те, що Україна нібито виходить з Мінських угод. То ж знімайте санкції! В ЄС є чимало лобістів, які підтримують зняття санкцій з РФ. Не вийшло.

— Навіщо взагалі прийняли цей закон?

— Цей закон проголосували набагато раніше — у вересні 2014 року! «Самопоміч», УКРОП й інші блокувальники трибуни ВР тоді також голосували за цей закон.

Ключове: ані після вересня 

2014 р., ані після березня 2015 р. проголосований закон НЕ вступив в силу. Це може статися лише після виведення військ РФ .

Зараз Рада проголосувала за можливість застосування закону, якщо протягом року зміниться безпекова ситуація. З іншого боку, це дає змогу вимагати продовження санкцій проти РФ.

— В законі «Про особливості місцевого самоврядуваня в  ОРДЛО» є норми про «народну міліцію». Це — легітимізація бойовиків?

— Документ, що приймався в критичні для України дні, був важким і компромісним. Легітимізації бойовиків не буде. Їх офіційно не визнав навіть сам Путін, тим більше не визнає світ.

Щодо амністії — нам доведеться простити тих, кому пропагандою Кремль задурив голову. Це буде важко, але такий шлях пройшли всі повоєнні країни.  Не можемо в кожному жителеві Донбасу бачити ворога. Простили після 1945-го німців, бо не всі серед них були фашистами. Але всі причетні до вбивств і тероризму, до катувань та гвалтувань, сидітимуть. Ці злочини не потрапляють під амністію і не мають термінів давності.

Головне те, що Закон «Про особливості місцевого самоврядування в ОРДЛО» не має жодних норм, що блокують зовнішньополітичний шлях України. Саме такою була мета Путіна.

Наші європейські й американські партнери привітали мудрість, проявлену Україною.

— Які новації містить законопроект «Про забезпечення державного суверенітету України над тимчасово окупованими територіями в Донецькій та Луганській областях»?

— Цей законопроект прийнято у першому читанні. Він буде доопрацьований до другого. Ключове: визнання РФ країною-агресором.

Цей закон допоможе нам перемагати РФ в міжнародних судах. Посилить позиції України в діалозі по миротворчій місії: у ній апріорі не може бути жодного громадянина країни-агресора.

— Чому в законі розділені питання Криму і Донбасу?

— Україна бореться за повернення Донбасу та Криму. Але в міжнародному праві ситуація визначається по-різному: Крим — анексований, РФ офіційно підтверджує свою присутність там. На Донбасі – «повзуча» анексія, РФ відмовляється визнавати свою присутність. Тож методика повернення цих територій буде різною.

Источник - "Наше місто"