Як Дніпро бореться за вкрадене небо. Чи можна буде в гучній справі поставити крапку

Уже найближчими днями у Дніпрі відбудеться судове засідання, де можуть поставити крапку у справі про дніпропетровський аеропорт. Про це повідомляє Дніпровська панорама з посиланням на “Наше Місто”.

Аеропорт Дніпра – один із найважливіших об'єктів міста. Ним монопольно володіють структури олігарха Ігоря Коломойського. Це заважає розвитку об'єкта та всієї області. Щоб перешкодити монополії олігарха, міськрада Дніпра на користь України вимагає в суді від Державіаслужби скасування наказу, який фірму з орбіти Коломойського призначили експлуатантом аеродрому.

У Дніпропетровському окружному адміністративному суді міськрада перемогла. Фірма олігарха подала апеляцію. Вочевидь, це зробили для того, щоб затягнути справу. Судді не поспішають ухвалити рішення, яким би підтримали позицію громади та країни. Нагадаємо, що городяни втратили аеропорт ще в нульові роки. Тоді він перейшов у володіння компанії Коломойського.

Компанія Коломойського "Галтера", яка отримала контроль над аеропортом, зобов'язалося інвестувати у його розвиток 882,1 млн. грн., а також направити на реконструкцію злітно-посадкової смуги 107 млн. грн., передати у власність держави УПС та станцію радіом'яків.

Фірма Коломойського практично нічого не зробила. Після приватизації експлуатантом аеродрому стала приватна «ТО Дніпропетровськ Дніпропетровськ» – з орбіти Коломойського. Від роботи аеропорту залежить не лише Дніпропетровська область, а й Запорізька, Херсонська, Кіровоградська та Донецька області. Потенційний пасажиропотік аеропорту Дніпра може досягати 1,6 млн осіб на рік.

Хто у Дніпра вкрав небо

Мешканці Дніпра стали заручниками олігарха та втратили аеропорт ще наприкінці нульових років. Треба сказати, аж до початку 90-х дніпропетровський аеропорт мав гарну історію. Нагадаємо, авіарейси з Дніпра виконувались у кілька десятків точок колишнього СРСР. У 2008 році Кабмін під керівництвом Юлії Тимошенко схвалив Програму розвитку аеропортів, за яким аеродроми (у т.ч. – у Дніпропетровську) нібито мали залишатися у державній власності.

Однак у тому ж 2008 р. Рада нацбезпеки та оборони України вирішила передати майновий комплекс дніпропетровського аеропорту на баланс нового державного підприємства – “Міжнародний аеропорт “Дніпропетровськ”.

У кого на балансі був аеропорт

Зазначимо: сам аеропорт знаходився на балансі державної компанії “Дніпроавіа”. Ця держкомпанія володіла однойменною авіакомпанією з парком літаків, а також власне аеропортом “Дніпропетровськ” (він включає термінал та споруди), а також, що дуже важливо – аеродромом: це – злітно-посадкова смуга, руліжні доріжки та інші елементи інфраструктури.

Проте вже 2009-го року «концепція змінилася». Із рішення РНБО від 2008 р. вилучили пункт про передачу аеропорту “Дніпропетровськ” на баланс нового державного підприємства. Але додали пункт про те, що можна приватизувати державну компанію “Дніпроавіа» 

У ході дуже поспішної приватизації найспритнішим покупцем держкомпанії з усіма її активами несподівано (чи очікувано?) стала компанія “Галтера”, яка, за даними ЗМІ та розслідувачів, входить до орбіти олігарха. Ця фірма і купила у серпні 2009 р. 94,5% акцій колишньої держкомпанії “Дніпроавіа”.

Важлива деталь: “Галтера” зобов’язалося інвестувати у розвиток дніпропетровського аеропорту серйозні гроші – 882,1 млн. грн., у т.ч. направити на реконструкцію злітної смуги 107 млн грн, передати у власність держави ЗПС та радіомаячну станцію. Проте насправді фірма Ігоря Коломойського не зробила нічого.

Аеродром і аеропорт. Які відмінності

Важливо розуміти відмінності у поняттях:

аеропорт – це зазвичай будівля пасажирського терміналу (або кількох терміналів) та допоміжні споруди

аеродром – це злітно-посадкова смуга (ЗПС), руліжні доріжки, радіомаяки та ін. елементи інфраструктури.

Ще один важливий нюанс, до якого ми повернемося далі – невдовзі після приватизації призначається експлуатант аеродрому – приватна фірма “ТО “МА Дніпропетровськ”, знову ж таки – з орбіти Ігоря Валерійовича.

Важливо знати

Аеропорт Дніпра має стратегічне значення для всієї України. Мільйонне місто Дніпро - це найважливіший промисловий та діловий центр України, логістичний хаб країни. Особливо наочно цей факт став видно у найскладніший воєнний час.

У зв’язку з цим розвиток аеропорту в Дніпрі має величезне значення для логістики, внутрішнього туризму та економіки в масштабах усієї України. Літати звідси можуть як дніпряни, так і жителі всього регіону, а також Запорізької, Херсонської, Кіровоградської, Донецької областей. Потенційний пасажиропотік з аеропорту в Дніпрі – до 1,6 млн осіб на рік

Розвиток аеропорту у Дніпрі – важлива можливість та виклик для всієї України. Та обставина, що тут досі існує монополія олігарха Ігоря Коломойського, є неприпустимим у сьогоднішній ситуації. Тому боротьба за можливість вільного розвитку аеропорту в Дніпрі, яка ведеться в тому числі і в судах – маркер готовності держави та її структур до реального позбавлення впливу олігархів на економіку та інфраструктуру.

Що було після приватизації

Олігарх через свою фірму-експлуатанта буквально видавив з аеропорту всі шановні міжнародні авіакомпанії, крім власної (бренди МАУ, Дніпроавіа, Роза вітрів), яка виконувала регулярні рейси лише до Києва, і то – за нечуваними цінами. Сто доларів за квиток до Києва не хочете? Ось такі “лояльні” ціни для дніпрян встановила фірма Коломойського.

При цьому олігарх категорично не збирався вкладати будь-які інвестиції в розвиток аеропорту або покращення сервісу, проте крок за кроком перетворив “двері на небо” у власну монополію.

Важлива думка

Геннадій Корбан, голова Громадської ради при мерії Дніпра

“Ігор Коломойський володіє компанією МАУ, яка виконує міжнародні рейси. Тому йому як власнику МАУ не вигідно, щоб в аеропорту Дніпра сідали літаки інших авіакомпаній. З однієї простої причини, що весь пасажиропотік має купити у МАУ квиток, “підскочивши” до Києва. Коломойський використовував аеропорт Дніпро як аеропорт «підскоку».

У результаті через жадібність та монопольне становище олігарха жителям Дніпра було дешевше і навіть простіше доїхати до Запоріжжя, полетіти з тамтешнього аеропорту до будь-якої країни Європи та повернутися назад, ніж платити нечувані гроші за годинний політ (!) до Києва. Що й казати – грабіж на рівному місці

Виникає питання: куди весь цей час дивилися держава та всілякі наглядові та контролюючі органи?

Що ж, у 2015 р. Фонд держмайна намагався розірвати договір продажу держкомпанії “Дніпроавіа” фірмі олігарха – у зв’язку з невиконанням умов договору: фірма «Галтера» не вкладала у розвиток аеропорту кошти, як зобов’язувалася. Однак після довгих судових процесів ФДМ позов програв. Не дарма стверджують, що олігарх має міцні зв’язки в судовій системі. І “ручні судді” на якийсь час забезпечили Ігорю Валерійовичу збереження статус-кво у володінні аеропортом.

Важливий момент навколо аеропорту Дніпра

Ще один украй важливий момент для розуміння ситуації навколо аеропорту Дніпра. У пам’ятному рішенні РНБО від 2009 р. зазначалося, що після приватизації інвестор зобов’язаний передати державі злітно-посадкову смугу (це – ключовий елемент аеродрому). Проте фірма Ігоря Коломойського, яка перемогла у процесі приватизації, за багато років цього не зробила.

Характерно, що держава та її органи продемонстрували свою безпорадність щодо повернення об’єкта стратегічного значення, що по праву належить країні, проте чомусь опинився в кишені в олігарха. У минулі роки різні міністерства (оборони, інфраструктури) так і не змогли розібратися, якому відомству та за якою процедурою має бути передано ЗПС аеродрому у Дніпрі. У результаті такої пасивності, яка межує зі шкідництвом, “злітка” де-факто досі в руках фірми олігарха.

Думка експерта

Олена Доненко, юрист, представляє інтереси Дніпра у боротьбі за аеропорт:

«Злітно-посадкова смуга досі не передана у власність держави, незважаючи на відповідне зобов’язання як у Рішенні РНБО, так і безпосередньо в інвестиційному договорі. Акти з компанією «Дніпроавіа» про передачу смуги не підписано».

Як Дніпро бореться у судах за своє небо

У Дніпрі, на відміну від численних та дуже пасивних держорганів, налаштовані рішуче та наполегливо домагаються того, щоб аеропорт в обласному центрі нарешті служив інтересам мешканців міста, величезного промислового регіону та всієї країни, а не лише збагачував бородатого олігарха.

Ще 2021 року жителі міста з неймовірною швидкістю підписали створену адвокатом Оленою Доненком електронну петицію про те, щоб розблокувати аеропорт Дніпра для польотів міжнародних компаній. До речі, це безпосередньо залежить від компанії-експлуатанта, яка знаходиться в руках Ігоря Коломойського.

Саме завдяки активності лідерів громади, держава в особі Президента Зеленського нарешті надала модернізації аеропорту в Дніпрі високий пріоритет. Після довгої тяганини було виділено фінансування, а сам проект включений в ініціативу “Велике будівництво”. Стартувало створення нової злітної смуги, а в рамках державно-приватного партнерства компанія DCH Олександра Ярославського розпочала будівництво нового пасажирського терміналу.

Однак, незважаючи на величезний суспільний запит на повернення аеропорту Дніпру та всій Україні, державні чиновники та структури досі ухилялися від рішучих кроків, щоб змінити статус-кво та приборкати свавілля Ігоря Коломойського.

Більше того, у 2021 р. Державна авіаслужба (входить до складу Міністерства інфраструктури) видає приватній компанії “МА Дніпропетровськ” (та сама, яку контролює олігарх) безстроковий (!) сертифікат експлуатанта аеродрому Дніпра. Отже, ситуація консервується: структури Ігоря Валерійовича, як і раніше, керують і старим аеропортом, і аеродромом, що включає злітну смугу та елементи інфраструктури.

Виникла небезпечна ситуація: навіть якщо держава та приватні інвестори вкладуть чималі гроші в модернізацію та створення нової ЗПС та терміналу, в аеропорту Дніпра де-факто продовжать господарювати структури Ігоря Коломойського. А значить, олігарх просто вмикне черговий багатомільярдний подарунок від країни.

Захищаємо інтереси держави та територіальної громади у суді
Для того, щоб Дніпро повернув собі ворота в небо, держоргани для початку мають провести відкритий та прозорий конкурс щодо вибору експлуатанта існуючого аеродрому, упевнені численні експерти.

У вересні 2021 р. міська рада Дніпра звернулася до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з вимогою до Державіаслужби скасувати визнання приватної компанії з орбіти олігарха експлуатантом аеропорту. Третьою особою було вказано фірму “МА Дніпропетровськ”.

Проте боротьба в суді проти олігарха за інтереси Дніпра та всієї країни виявилася тривалою та складною. Багато в чому – через незрозумілу поведінку (або навіть протидію) окремих суддів.

Для розуміння – спочатку юристам, які представляють громаду Дніпра, взагалі довелося доводити, що тупикова ситуація, яка через жадібність олігарха склалася в аеропорту, прямо шкодить інтересам дніпрян (!). Судовий процес (справа 160/1759/121) постійно затягувався і йшов майже рік, за цей час змінилися дві колегії суддів (Сидоренко Д, Боженко Н., Озерянська С. Тулянцева І.). Важливий нюанс: у процес як третя сторона вступило Національне антикорупційне бюро (НАБУ)

У вересні 2022 року суддя Дніпропетровського окружного адміністративного суду Роман Голобутовський ухвалює рішення на користь Дніпра.

Чому Феміда буксує

Фірма олігарха, що була третьою стороною у процесі, подає апеляційну скаргу на рішення адміністративного суду. Наприкінці осені – на початку зими справа надходить до Третього апеляційного адмінсуду. Після цілої серії переносів та затримок засідання призначили на початок січня. Розглядати скаргу компанії з орбіти Ігоря Коломойського на справедливе рішення обласного адміністративного суду має колегія суддів: голова – Іванов С., судді Панченко С., Чередниченко В.

Неймовірно, але в цей час Державіаслужба погоджується з позовними вимогами міськради Дніпра – скасувати рішення про призначення експлуатанта аеродрому та провести новий відкритий конкурс. По суті, предмет позову вичерпано, відповідач готовий виконати вимоги позивача та без продовження судових розглядів. Незважаючи на те, що визнання позовних вимог трапляється в судах вкрай рідко, судді не надали великої уваги заяві, що надійшла – більше їх цікавило питання повноважень керівника відповідача: якщо він визнав позов, то чому не скасував самостійно сертифікат? (Таке обговорення, очевидно виходить за рамки розгляду суті спору).

Юристи, що представляють інтереси міської ради, говорять наступне. Перше судове засідання тривало три години. Більшу частину часу судді приділили питанню чи порушує експлуатант права та охорони, що охороняються законом, інтереси жителів Дніпра. Але чому судді не бачать  очевидної проблеми, можливо, вони не хочуть її бачити.

Таке ставлення шанованих суддів до важливої для країни справі викликає серйозні питання. Нагадаємо, що в юридичній спільноті переконані: Ігор Коломойський, навіть позбавлений громадянства і втративши вплив на “Укрнафту”, зберігає дуже міцні зв’язки у суддівських колах.

Про дивну поведінку суддів у справі говорить унікальна ситуація, що склалася після засідання: одразу три сторони у справі – позивач (міська рада), відповідач (Державіаслужба), а також третя сторона (НАБУ) заявили клопотання про відведення нинішнього складу суддів.

Наявність відведення колеги суддів від трьох сторін процесу – практично нонсенс, який може свідчити про можливу упередженість слуг Феміди, заздалегідь сформовану позицію суддів та серйозну недовіру до їх дій.

На момент написання матеріалу колегія не задовольнила всіх трьох заяв про відведення, перенаправивши їх для вирішення питання відведення іншої колегії суддів. До вирішення питання розгляд справи зупинено.

Найближче засідання у цій справі в апеляційному адмінсуді призначено на 2 лютого. Але, судячи з уже наявних “лікарняних” суддів, раптових відряджень, дуже можливий черговий “креатив” від слуг Феміди.

З величезним інтересом чекаємо розвитку подій у справі, яка має стати першим важливим кроком у поверненні аеропорту Дніпру та всій Україні.

Важлива думка

Борис Філатов, міський голова Дніпра:

“Коломойський та його банда не збираються здаватися. Вони підключають усі можливі важелі впливу. Тому – дивитимемося.

У нас – потужний альянс між міською радою та Національним антикорупційним бюро. Ми захищаємо інтереси держави та територіальної громади у суді. Проте хлопці, які багато років керували нашим аеропортом, збирали з людей гроші практично нізащо і монополізували фактично наше небо, вони не збираються здаватися”.

Олена Доненко, адвокат, представляє в суді інтереси міської ради Дніпра:

За словами адвоката, зараз позовні вимоги Дніпровської міської ради про скасування сертифікату експлуатанта аеропорту, яким беззмінно була фірма відомого олігарха, задоволені судом першої інстанції, але триває апеляційне оскарження. Доненко говорить, що сьогодні ця справа - найцікавіша з точки зору процесу в її практиці.

На стадії апеляції відповідач – Державна авіаслужба України – повністю погодилася із висновками суду першої інстанції, який відмінив сертифікат, і повністю визнала наші позовні вимоги.

За наслідком першого (після відкладення) судового засідання позивач, відповідач та третя особа у справі (НАБУ) подали заяви про відвід колегії суддів, одночасно побачивши в їхніх діях певну упередженість та ознаки заздалегідь сформованої позиції.

З точки зору процесу, одночасна і однакова думка сторін є дуже рідкісною, що в її практиці таке вперше.