Франшиза: як працює в Україні, скільки коштує і як обрати
Це не секрет, що одним з популярних видів започаткування та ведення бізнесу в Україні і світі є придбання франшизи. Про це повідомляє Дніпровська порадниця з посиланням на Департамент правового забезпечення Дніпровської міської ради.
Переміщуючись по своєму місту та спостерігая по сторонам, можна побачити, як виникає новий бізнес під вже відомими марками.
Можливість запустити діяльність з нуля, але з набором перевірених стандартів і під відомою назвою, яку не потрібно рекламувати називають франшизою.
Кожен, хто хоч раз у житті замислювався над тим, щоб започаткувати власний бізнес, хотів би отримати швидкий старт і найскоріше подолати точку беззбитковості. Не поганим варіантом для цього може стати франшиза.
Пропонуємо сьогодні більш детально зупинитися та ознайомитися з таким веденням підприємницької діяльності як франшиза. Може комусь це стане у пригоді.
Завдяки франшизі підприємець отримує юридичне право вести власну підприємницьку діяльність та отримувати прибуток під брендом, який використовує інша компанія. Умовно кажучи, відбувається оренда торговельної марки та використання бізнес-моделі, яка дає стабільний прибуток і є перевіреною.
Франшиза в Україні є доволі популярною, бо надає право користуватися благами, які потрібні для просування бізнесу. Щоб діяльність приносила прибуток не тільки підприємцю, але й власнику бренду, обов’язки та права кожної сторони повинні бути добре відомими. Особливі вимоги висувають до франчайзі, який орендує бізнес-модель. Вимоги до кожної сторони відрізняються залежно від роду діяльності та особливостей товару.
Пропонуємо розібратися як співпрацюють учасники франшизи, та які є основні ролі залучених осіб цієї бізнес-моделі
Франчайзі — це підприємець або компанія, яка купує вибрану бізнес-модель. Після укладання угоди має право використовувати систему від франчайзера та виступати від його імені. Нерідко отримує навчання та допомогу для організації бізнесу. Перевага франчайзі у тому, що він не залишається на самоті, йому надається підтримка, тому що франчайзер зацікавлений в успіху.
Франчайзер — компанія з відомим на ринку брендом, яка передає право ведення бізнесу, використовуючи авторську систему подання продукту. Ця особа є власником ідеї, стилю і самого бренду. Франчайзер має певні стандарти ведення бізнесу, яких потрібно дотримуватися. Це може бути заборона на відкриття нових точок або закупівля продукції у деяких постачальників.
Обидві сторони повинні дотримуватися встановлених домовленостей.
Договір, який регулює взаємини між двома сторонами, у якому прописані права й обов’язки франчайзі та франчайзера називається франчайзингова угода. Завдяки такій угоді визначаються умови відносин. Враховуються специфіка бізнесу, різноманітні юридичні аспекти. Це необхідно для успішної співпраці.
Щоб купити франшизу в Україні, необхідно підписати франчайзинговий пакет. У ньому прописані стандарти та інструкції, які власник бренду передає підприємцю. Він охоплює всі аспекти бізнесу, зокрема концепцію, маркетинг, особливості відкриття та принципи роботи з клієнтами. Також пакет охоплює методи управління, логістики, специфіку товару та багато інших деталей.
За приєднання до мережі потрібно зробити паушальний внесок. Це одноразова плата, яка ухвалюється під час укладання договору. Розмір внеску залежить від багатьох факторів
авторитетності бренду;
особливості товару;
кількості послуг.
Франчайзер надає підтримку, яка захищає підприємця та дозволяє бути більш впевненим у своїх діях. Це охоплює доступ до CRM, регулярного навчання та передавання досвіду, інформаційний супровід і підбір співробітників. Якщо у майбутньому підприємець захоче відкрити додаткову точку, потрібно буде сплатити ще один паушальний внесок.
Бізнес-франшиза охоплює сплату роялті. Вона нараховується за підтримку бізнесу та користування системою. Її розмір залежить від умов договору. Виплати проходять у період, який також прописаний у договорі, наприклад, щомісяця, раз на квартал, кожні пів року чи рік. Розмір може бути фіксованим або нараховуватися у вигляді відсотка від обороту підприємця. Здебільшого він становить 4–6%. Маркетинговий платіж може стягуватися окремо чи враховуватися у роялті. Це оплата франчайзеру за стабільні рекламні компанії, які вигідні всім сторонам франчайзу.
Які існують типи франчайзингових угод
Розрізняють три базові види діяльності, на які розповсюджується франшиза
Товарна. Підприємець отримує право на реалізацію товарів, які надає компанія-франчайзер. Вводяться єдині стандарти обслуговування, система продажів і дизайн приміщення, що відповідають вимогам бренду.
Виробнича. Підприємець отримує право виготовляти продукцію певного виробника. Франчайзі отримує доступ до фірмових технологій. Франчайзер забезпечує потрібною сировиною, іноді надає спеціальне обладнання. Франчайзі повинен дотримуватися усіх стандартів.
Сервісна. Підприємець отримує можливість проводити обслуговування за встановленими стандартами. Це доволі широка категорія, і за нею працюють салони краси, туристичні агенції, фітнес-центри, кав’ярні та заклади харчування.
Змішана. Вона охоплює усі перелічені типи. Це зазвичай стосується ситуацій, коли франчайзер є виробником, а франчайзі — реалізатором, а також надає послуги із застосування товару та обслуговуванню.
Існує класифікація і за формою роботи. Вона буває ексклюзивною, коли підприємець є партнером франчайзера на чітко визначеній території. Інші постачальники послуг певного бренду тут не будуть з’являтися. Не ексклюзивна форма дозволяє працювати на певній території декільком франчайзі. Зустрічається і майстер-франшиза — розвиток певної системи бізнесу на визначеній території. Можна продати право на бізнес іншим підприємцям.
Які переваги купівлі франшизи
Підприємець отримує не тільки готову бізнес-ідею, яка має попит, але й упаковку.
Серед переваг
Отримання готового бізнес-плану. Він вже адаптований під певний регіон або ситуацію.
Контролювання бізнесу франчайзером. Це зручно і вигідно, якщо у підприємця мало досвіду та знань. Франчайзер таким чином захищає бізнес і майбутній прибуток від можливих ризиків. Це важливо, бо недосвідчений підприємець легко може помилитися.
Юридична допомога. Необхідна під час запуску бізнесу та реєстрації.
Отримання стандартів компанії та технологій виробництва. Підприємцю не потрібно витрачати багато часу на створення власного продукту, попит на який може на початках буде доволі низьким. Франчайзі відразу отримує вагомий прибуток завдяки популярності бренду.
Маркетингова підтримка. Франчайзер додає в каталоги інформацію про нового партнера. Це дозволяє суттєво зекономити на рекламі.
Навчання персоналу та підприємця. Завдяки цьому здобувається необхідна кваліфікація для ведення бізнесу.
Як вибрати франшизу та розпочати роботу
Необхідно вивчити цікаві бренди. Для цього можна скористатися каталогом франшиз в Україні на онлайн-майданчиках. Він зручний тим, що тут вказується сума для інвестицій і час, за який вона окупиться. Враховуйте рік заснування бренду, рівень розвитку, популярність на певній території та вартість франшизи.
Аналіз місцевого ринку. Подумайте, яка потенційна кількість клієнтів буде споживати товар або послугу. Для цього бажано провести маркетингові дослідження, які дозволять уникнути розчарувань від низьких прибутків.
Консультація юриста. Це необхідно, щоб зрозуміти фінансові та правові нюанси договору та рівень зобов’язань.
Необхідно провести персональні переговори з потенціальним франчайзером. Це допоможе отримати відповіді на важливі запитання.
Визначення ніши . Не починайте справу, в якій у вас мало досвіду чи знань. Краще зосередитися на ідеях, що добре знайомі та подобаються.
Оцініть перспективність вибраного напряму. Подумайте, наскільки він вразливий і залежить від зовнішніх факторів, чи зростає кількість конкурентів у вибраній території.
Визначте інвестиційні можливості. Певні ідеї здаються доволі практичними, але вимагатимуть значних фінансових вкладень. В ідеалі потрібно мати на 10% більше від потрібної суми. Це дозволить створити запас, якщо виникнуть непередбачувані витрати.
Враховуючи цю інформацію, ви організуєте успішний бізнес, який дасть бажаний прибуток.